вторник, октомври 8, 2024
НОВИНИ

Начало на театралния сезон 2024/2025. Премиерите през септември

            През септември започва новият театрален сезон 2024/2025. Очакват ни многобройни интересни премиери и запомнящи се театрални вечери. Ето и някои от новите заглавия:

            „СЪЗВЕЗДИЯ“ от Ник Пейн е пиеса за двама, написана през 2011 г., чиято премиера се състои през 2012 г. в The Royal Court Theatre. През същата година е обявена за победител в категорията за най-добра пиеса на театралните награди на Evening Standard, което превръща Пейн в най-младият носител на наградата. През 2013 г. пиесата получава и няколко номинации за наградите „Оливие“. През 2015 г. автора дебютира на Бродуей със същото заглавие, за което получава номинация за наградата „Тони“ за най-добра пиеса. Премиерата на спектакъла по текста на Ник Пейн поставя началото на сезона за Народен театър „Иван Вазов“. В него участват Радина Думанян и Ненчо Костов с режисьор Елица Йовчева. Представлението разказва за млад мъж, който губи съпругата си след дълга борба с тежко заболяване. Неспособен да отработи травмата, той поръчва експериментална технология, която му позволява да се среща с жена си в паралелна дигитална реалност. „Съзвездия“ е вторият проект, който се реализира в Народния театър по линия на Програма „Апостол Карамитев“. Програмата стартира през 2023 г. по повод 100-годишнината от рождението на големия български актьор Апостол Карамитев.

            „БЕБЕ НА БОРДА“ от Кристофър Дюранг е съвременна пиеса – комедия с елементи на „черен хумор“. Действието се развива на ръба на абсурда при сблъсъка на младите герои с реалността, за която те са абсолютно неподготвени. Съвсем сами и безпомощни с новороденото си бебе, те чувстват, че любовта им е под заплаха. Импровизацията, свойствена на Дюранг и като писател, и като актьор, е заложена в пиесата, която тръгва от познати житейски ситуации и стереотипни представи, за да ги разруши или надгради по непредсказуем начин. Постановката на Василена Радева се движи между реално и нереално, истинско и сънуванo, фарс и сатира и се превръща в нещо като антология какъв не трябва да бъде младият родител. Диалогът е лек, историята – занимателна и предлага да се гледа на проблемите в пародиен, наситен с хумор стил. „Бебе на борда“ е втората премиера за месеца в Народен театър „Иван Вазов“ с участието на Илиана Коджабашева, София Бобчева, Мартина Пенева и Боян Арсов.

            „ВНИМАНИЕ! ПАДНАЛ АНГЕЛ“ и „ПЕЙЗАЖ“ е първата премиера за новия сезон на Театрална работилница „СФУМАТО“ и е наистина своеобразна, защото обединява две заглавия, номинирани от „Малък сезон 2024“, които взаимно се допълват и обогатяват. Публиката ще има възможността да ги види последователно, за да бъде това едно наистина неочаквано и интензивно театрално преживяване и среща. Режисьори са Любомир Колаксъзов, Михаил Цанков. С участието на Петар Андреев, Нелли Таукчи, Александра Златева, Марин Апостолов.

            „ЧЕРТЕЖ НА СЪНЯ“ е танцово представление, което се фокусира върху теорията за несъзнаваното на К. Г. Юнг като извор на потиснати желания, в един свят, който е точно толкова витален и реална част от живота на индивида, колкото съзнаващият, ‘“мислещият“ свят на Аза. Той обаче е безкрайно по-широк и по-богат. Езикът и „хората“ на несъзнаваното са символи, а средствата за комуникация са сънищата. Приемайки съществуването на несъзнаваното, това би допуснало наличието на два „субекта“ или с други думи – две личности в един и същи индивид. Търсенето и запознаването със себе си в тази дуалистична човешка природа, често достигат връхната си точка в състоянието на разпад – неврологични състояния, липса на сън, обърканост и др. Разпад на телесното. Разпад на съзнанието. Разпад и на несъзнаваното. Но след всеки разпад, следва изграждане. И така отново и отново. В Театрална работилница „СФУМАТО“ публиката ще може да се наслади на хореографията на Симона Тодорова. В спектакъла участват Симона Тодорова, Изабел Миткова, Стефан Цеков.

            „ТОРТИЛА ФЛЕТ“ по Джон Стайнбеке първата премиера в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 „Валентин Стойчев“, съвместно с който Театър „Кредо“ осъществява спектакъла. Автор на сценичната адаптация и режисьор на спектакъла е Нина Димитрова, позната на зрителите у нас и в чужбина със знаковите си спектакли „Шинел“ по Гогол, „Каквото направи дядо, все е хубаво“ по Андерсен, „РевизорЪт“ по Гогол и „Дневникът на един луд“ по Гогол, с който през 2015 година беше отбелязана 50-годишнината на Театър 199 „Валентин Стойчев“. Участват артистите Денис Хаят, Венцеслав Димитров, Живко Джуранов, Тодор Лазаров, Ангел Калев и Ивелин Николов. Спектакълът „Тортила флет“ разказва „историята на Дани, приятелите на Дани и къщата на Дани и как тия три неща станаха едно“ – история за група скитници и една къща, която се намърдва между тях, както жена се намърдва между мъже. История за изкушението на нямащия да има и бремето на собствеността, което се превръща в наказание. История за изпитанието на приятелството и свободата в „недружелюбния свят“ на парите и притежанието. Една история с дъх на вино, която припомня, че „всичко, което струва само пари, не струва нищо“.

            “Х” по авторски текстове с цитати от Омар Хайям е моноспектакъл на актьора и режисьор Васил Дуев-Тайг, режисиран от Боян Крачолов в YALTA ART ROOM. Нека наречем „Х“ точката, в която се пресичат публичният ни образ – онзи, който конструираме „за пред хората“, който изрича и преповтаря всеизвестни констатации, който винаги върви леко прегърбен, поради невъзможността си да изрече това, което наистина мисли – и личният ни, никому непоказан такъв, чийто глас не можем да запушим, когато останем сами. Нека наречем „Х“ неизвестния човек – този, който може да бъде всеки друг, всеки един от зрителите, всеки един от нас – и го натоварим с длъжността словесно да формулира всичко, което витае в объркания му разсъдък. Нека наречем „Х“ и този спектакъл.

            „ОБЩЕСТВЕН ВРАГ“ (1882) е пиеса от норвежкия драматург Хенрик Ибсен, която разглежда теми като истината, моралната отговорност и конфликтите в обществото. Главният герой, доктор Томас Стокман, открива, че водите на курортния град, където живее, са замърсени и представляват опасност за здравето на хората. Въпреки това, когато се опитва да разкрие истината, среща съпротива от местната власт и гражданите, които се страхуват от икономическите загуби. Пиесата поставя въпроса за това как обществото реагира на неудобната истина и как малцинството може да се окаже „враг“ на мнозинството, дори когато защитава общото благо. Режисьорът Крис Шарков се заема с нелеката задача да постави тази пиеса на сцената на Млък градски театър „Зад канала“. В спектакъла участват Мак Маринов, Леонид Йовчев, Малин Кръстев, Стоян Младенов, Мартина Тодорова, Богдан Бухалов, Александър Карасански.

            „ПОСЛЕДНОТО ИЗКУШЕНИЕ НА ХРИСТОС“ по романа на  Никос Казандзакис „Последното изкушение“ е най-новият спектакъл на режисьора Стайко Мурджев, част от репертоара на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна. В „Последното изкушение“ (Ο Τελευταίος Πειρασμός, 1951), както е озаглавено първото издание на романа, гръцкият писател и драматург Никос Казандзакис (1883–1957) пресъздава един от най-трагичните и символични образи в историята на човечеството – образа на Исус Христос, чиято саможертва той тълкува по начин, различен от общоприетите представи. Това е една от най-значимите творби на писателя, повлияна от философията на Ницше и Фройд, в основата на която стои върховният дълг на борещия се човек – безспирната, безмилостната борба между духа и плътта. В тази книга критиците съзират Новото евангелие, апокрифната човешка изповед на Божия син: „Радикален и напълно революционен, „Последното изкушение“ преосмисля божественото през човешкия избор“, отбелязва критиката. Участват: Гринго-Богдан Григоров, Даниела Викторова, Христина Джурова, Теодор Каракачанов, Константин Соколов, Николай Кенаров, Недялко Стефанов, Димитър Стойнов, Симеон Димов, Иван Горанов, Хенри Ескелинен, Стоян Радев, Габриела Боева, Веселина Михалкова, Сияна Начева, Пламен Димитров, Николай Божков, Гергана Арнаудова, Стоян Радев, Симеон Лютаков, Свилен Стоянов, Биляна Стоева, Станислав Кондов.

            „ОПИТ ЗА ЛЕТЕНЕ“ по Йордан Радичков – Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе. Режисьор на спектакъла е Недялко Делчев, който обяснява избора си на пиесата с думите: „Радичков, казват, е вселена. Той е населил своя свят с наивници и пресметливци, мечтатели и деятели, мистици и реалисти. Той е създал герои, които те повеждат по път и познаваем, и близък… Но и фантастичен, и отвъден…Радичков е поет. Неговият свят е задвижен от надфизични закони. От копнежи и страхове. От вяра и съмнение. От жаждата да има нещо отвъд нас… Всичките му герои са се пръкнали от дедаловото ребро. Летливи хора, временно заземени, временно закотвени за бита и всекидневната грижа. Те са същества, повдигнати на пръсти. На невидими кокили. Левитиращи над калта, търсещи да видят нещо повече от отреденото им… Люде със слаба гравитация, птицеподобни и криловидни. Полетът е тяхна същност. Реенето в небето е присъщото им състояние на духа. И те се издигат над колиби, тикви и свине. И ни улавят за ръка, да похвърчим в облаците за час поне и ние, спешените панелни обитатели.“ Участват: Алексей Кожухаров, Венцислав Петков, Ивайло Спасимиров, Ивайло Драганов, Милен Димитров, Йовко Кънев, Крум Берков, Ростислав Панков, Борислав Апостолов, Кадри Хабил, Тодор Лазаров, Надя Банчева, Евгения Явашева, Дона Вълова, Кристиана Ценкова.

            „БИФЕМ“ по Людмила Петрушевская е втората премиера на Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе. В спектакъла участват Ивана Керанова и Ясена Господинова. Режисьорът на представлението Ростислав Георгиев споделя: „Две жени – майка и дъщеря – са поставени в нелепо-абсурдна трагическа ситуация. Подложени на странен експеримент – изолирани от външния свят – те са принудени да намерят отговори на отдавна забравени, незададени въпроси, да се сблъскат с дълго премълчавани истини, да потърсят виновника за пропилените си животи – несбъднатите мечти и изпуснатите любови. Границите между обичам и мразя са заличени, трагическото се сгромолясва в комичното – пошлото флиртува с възвишеното в гротескна схватка, чието бойно поле е БИФЕМ“.

            „ЕСЕННА СОНАТА“ от Ингмар Бергман е премиерният спектакъл за Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ – Плевен. Режисьор на представлението е Детелина Станева, с участието на Йоана Буковска, Мариета Калъпова, Камелия Хатиб, Адриан Филипов. „В работната ми тетрадка стои една – единствена дума: чувствата. Търсех връзка, която има силен емоционален заряд и която нито за миг не се управлява от разум, или външна логика. Мисля, че я намерих във взаимоотношенията майка и дъщеря, свързани една с друга от омраза, обич, гузна съвест, неразгадаемо поведение. Нищо не е явно или очевидно, те се търсят пипнешком, удрят се, казват неистини, казват истини, надяват се и изпадат в отчаяние, накратко – държат се като човешки същества. Да станеш свидетел на такъв поток от душевни и телесни движения би трябвало да е изкушаващо. Или пък не?“– Ингмар Бергман

            „ДОН КИХОТ И ДОН САНЧО“ по романа „Дон Кихот де Ла Манча“ от Мигел де Сервантес в Драматичен театър – Стара Загора. Режисьор на спектакъла е Юрий Дачев, който казава: „Дон Кихот отдавна си е спечелил славата на любимия луд на човечеството. (Статистиката твърди, че след Библията, романът на Сервантес е най-четената книга). Дали обаче не е по-добре да се усъмним в лудостта му и повярваме в  осъзнатата му болка от ритници, самота, безпътица? Дон Кихот може и да иска да спаси света от злодеи, но не по-малко иска да изтръгне същия този свят от самодоволството му, от желанието на всяка цена да оцелява и се забавлява?“ Участват: Ивелин Керанов, Красимир Ненков, Светла Тодорова, Диана Найденова, Георги Ножделов, Цветомир Черкезов, Георги Георгиев, Жоро Райчев, Борче Манев, Мария Енева, Симона Жулиянова.

            „БЕЗ КРЪВ“ по едноименния роман на Алесандро Барико е първата премиера за този сезон в Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив. Режисьорът Диана Добрева се заема с трудната задача да изобрази този въздействащ текст на сцена. Творбата на Барико започва с вендета и завършва с възмездие. Гражданска война поглъща в лабиринта си трима мъже, един баща, две деца и един Минотавър, жадуващ кръв. В годините на тлеещ мир красива жена застава пред продавач на лотарийни билети, за да поемат своя път между смъртта и разплатата. „Има ли край отмъщението или е омагьосан кръг, в който сме обречени да се въртим?“ е големият въпрос на романа. В спектакъла на Диана Добрева епосът и поезията, словото и музиката, жестът и танцът са като буре с барут и запалена кибритена клечка. Усилването на омразата между хора и народи бележи духа на епохата, в която живеем. Човек е все по-сам върху „сърцето на земята“. Съвместният спектакъл на Драматичен театър – Пловдив и Драматичен театър – Велес, Северна Македония произнася със силата на изкуството, че спасението е в пътя на помирението, в отказа от кръвта. И само любовта затваря раните, без да повтаря болката. В спектакълът участват Маргита Гошева, Васил Зафирчев (Северна Македония), Константин Еленков, Патриция Пъндева, Исидор Йованоски (Северна Македония), Филип Христовски (Северна Македония), Красимир Василев (България), Георги Вачев, Кети Борисовска (Северна Македония), Симеон Алексиев, Елена Кабасакалова, Катрин Гачева, Златко Шарков, Филип Василевски, Елена Димитрова. Постановката е част от двегодишния международен проект „Манифест“ на Драматичен театър – Пловдив и Народен театър „Йордан Хаджиконстантинов – Джинот“ – Велес, Република Северна Македония. Проектът се осъществява с подкрепата на Министерствата за култура на двете държави, Български културно-информационен център Скопие, както и от Фондация Пловдив 2019 по отворена покана „Фестивали и големи събития“.

            „ЕЛИЗАБЕТ ИЛИ КРАЛИЦАТА ДЕВСТВЕНИЦА“ от Кристиан Симеон е втората премиера на Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив. Власт и дворцови интриги, любов и страст, себичност и саможертва. Фантазен разказ за една от най-великите жени, живели някога. Елизабет I остава в историята като първата велика кралица на Англия, чието управление и до днес се смята за “Златен век”. Тя води страната до невиждан възход, но никога не намира любовта, никога не се омъжва и никога не споделя престола си. Спектакълът “Елизабет или кралицата девственица” няма претенция за историческа достоверност. Не се стреми да отведе зрителя в ренесансова Англия, нито да го потопи в любовната история на Елизабет I и нейния единствен любим Робърт Дъдли. Това е история-фикция за слабостта на силните, за стремежа към властта, за свалянето на маските и за жертвите, които правим, когато се изправим пред колосалния сблъсък между любовта и мисията на живота си. В спектакъла участват Койна Русева, Ивана Крумова, Венелин Методиев, Борис Кръстев, Мартин Раков, а режисьор е Маргарита Мачева.

Екипът на СЦЕНАрт ви желае приятно гледане!

АНИТА АНГЕЛОВА


Материалът е подготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по Програма „Критика’23