60 години „Один театър“ на Еуженио Барба
На 1 октомври 1964 г., преди шест десетилетия, двайсет и осем годишният тогава италиански режисьор Еуженио Барба основава далеч от своята родина – в Норвегия – един театър, който да реализира творческите му търсения, вдъхновени от индийския традиционен театър „Катакали“ и работата му с Йежи Гротовски в продължение на три години преди това. Трупата се състои от младежи, неуспели да преминат приемните изпити в държавната театрална академия в Осло, а първата им постановка „Ornitofilene“, по текст на съоснователя на „Один театър“ Йенс Бьорнебо, е репетирана като групата се самоизолира за известно време в изоставен бункер. Спектакълът, представящ сблъсъка на бедните жители на италианско село с богати германски туристи, някои от които се оказват бивши нацисти, преди години окупирали, измъчвали и убивали хора от селото, привлича вниманието към младия експериментиращ екип и постановката се представя и в други скандинавски страни. Две години по-късно „Один Театър“ вече има постоянен дом в датския град Холстебро и се реорганизира като част от новосъздадената Nordisk Teaterlaboratorium. През 1979 г. Барба основава и Международната школа по театрална антропология, обединяваща актьори, режисьори и изследователи, изучаващи актьорските техники, базирани на мултикултурно взаимодействие. През годините школата си сътрудничи с различни образователни институции и организации, сред които са университетите в Болоня и Орхус (Дания).
Еуженио Барба, Архив на Один театър, фотограф Тони Бей
Ключова теоретична основа за театъра на Еуженио Барба е въведеното от него понятие „трети театър“ – търсене на алтернативна посока за театрално изразяване между традиционния и авангардния театър. В това определение се припознават много колективи по света, които изследват в дълбочина екзистенциалните и етичните измерения на театралното изкуство. Сред текстовете на Барба е влиятелната монография „Хартиеното кану“, в която авторът влиза в своеобразен диалог със „законодатели“ на театралното изкуство като Станиславски, Брехт, Арто и други, подтикван от въпроси, засягащи дефинирането на актьорското присъствие, енергията на статиката, експресивността на тялото на сцената и начините, по които то оформя изпълнителя като разказвач на истории и връзката му с публиката.
Творческата дейност на Барба е изключително богата – той е режисьор на осемдесет и една постановки за „Один театър“, които са представяни по цял свят и често разработвани в продължение на години. Темите, с които театралната му лаборатория експериментира варират от сюжети от античната драма и митология, библейски мотиви, през Шекспир и други класически произведения. Сред най-прочутите му спектакли са „Фераи“ (в който скандинавската и древногръцката митология се срещат чрез мита за Алкестида и разказа за легендарен датски крал), „Каосмос“ (базиран на параболата на Кафка „Пред закона” и търсещ връзката ѝ с пролетния „ритуал на вратата“), „Сънят на Андерсен“ (мащабна продукция, нов прочит на Андерсеновите приказки чрез физически и куклен театър, смесващ приказното с метафизични търсения) и много други.
„Облаците на Хамлет. Посветено на Хамнет и на младите хора без бъдеще“, спектакъл на Еуженио Барба и Один театър, премиера октомври 2024 г., фотограф Стефано ди Буду
Най-новият проект на „Один театър“, чиято премиера се състоя наскоро, през октомври тази година, е озаглавен „Облаците на Хамлет. Посветено на Хамнет и на младите хора без бъдеще“. В основата на текста, чиито автор отново е Барба, е асоциацията между датския принц Хамлет и сина на Шекспир, Хамнет, който умира на 11-годишна възраст през 1596 г. Пет години по-късно умира и бащата на Шекспир и тогава, през 1601 г., драматургът написва знаменитата си трагедия. Историята на Хамлет и Офелия, паралелна на тази на Гертруда и Клавдий, се случва в присъствието на самия Шекспир, който скърби за сина си. „Облаците на Хамлет“ е поканен да гостува на театралния фестивал във Вужен, Китай (25-27 октомври); участието на „Один театър“ включва и майсторски клас на Барба и неговата дългогодишна сътрудничка, актрисата и режисьор Джулия Варли.
Това далеч не е първата творба на Барба, свързана с Датския принц. Неговата версия на т.н. „Пре-Хамлет“ (произведение, предшестващо Шекспировия текст – единственото, което се знае за него е, че включва Хамлет и призрака на баща му) търси корените на сюжета в текстовете на датския средновековен историк Саксо Граматик и включва актьори и танцьори от Япония, остров Бали и Бразилия. Играна е в замъка Елсинор в Дания през 2006 г., три години след започването на проекта.
Годишнината от основаването на „Один театър“ ще се отбележи и с редица събития в различни държави. Едно от тях е международната конференция, която ще се проведе в Лече, Италия, където, в библиотека Бернардини от 2022 г. се съхраняват архивите на театъра. Форумът е организиран от Барба, Франческо Чераоло, Франко Перели, Джулия Варли, театър „Дьо Солей“ (Франция), „Театро ла Канделария“ (Колумбия) и „Театро Юячкани“ (Перу). Темата на конференцията е „Съвременни перспективи – третият театър, архиви, режисура“. Тя започна на 29 и 30 октомври с филмов маратон, посветен на историята и дейността на „Один театър“, а от 4 до 7 ноември продължава с доклади, уъркшопи и събития, свързани с разнообразни аспекти от работата на колектива през годините. Друго събитие – фестивалът на театър „Каноне“ в Торино през декември, ще посрещне Барба и Джулия Варли за серия събития – пет дни, посветени на срещи, майсторски класове и прожекции.
И на осемдесет и седем години, Еуженио Барба е изпълнен с енергия и творческа непримиримост. През 2023 г. към множеството си отличия той добави и специалната награда „Франко Квадри“ (наречена на името на един от най-значимите съвременни театрални критици в Италия). Преди две години той и „Один театър“ преживяват криза, която довежда до откъсването на театъра от Nordisk Teaterlaboratorium, лабораторията и организацията, която самият Барба основава преди почти шест десетилетия. Той я оглавява до 2020 г., а когато се оттегля, новият борд на директорите влиза в конфликт не само лично със знаменития творец, но и с идеите и философията на работа на театъра. През 2022 г. Барба, заедно със съоснователите на „Один театър“, поставя началото на асоциация, носеща същото име, но определена от него в изявление в официалния сайт на театъра като нов дом, който се възражда от пепелта, но пази името и мечтите на стария. В своеобразен манифест, Барба заявява: „Один театър продължава да живее. Не минава и ден без да има някакъв знак. Някой някъде има нужда от тези знаци“.
МИРЯНА ДИМИТРОВА
Материалът е подготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по Програма „Критика’23