вторник, януари 14, 2025
РЕЦЕНЗИИ

ДЕРИДА ДЕНС ЦЕНТЪР на 20 години

На 29 ноември 2024-та Дерида денс център празнува своята 20-годишнина. Събитието беше предшествано от финалния спектакъл на Международния фестивал за съвременен танц  „Aerowaves in Sofia”, чийто домакин вече трета година е Сцена ДЕРИДА.

Естествено е тази годишнина да дава повод за различни изводи и равносметки. Хореографът Живко Желязков и мениджърът Атанас Маев са водещите фигури в дейността на ДЕРИДА и определено имат право да се гордеят от постигнатото за този период. С неутолимо желание и енергия, те успяха да изградят буквално от основи едно пространство за съвременен танц в центъра на София – едно самостоятелно действащо ядро на съвременните танцови форми, което акумулира развитието на млади хореографи и изпълнители, и отглежда публика за този жанр. През годините Дерида денс център създаде свои поддръжници и партньорства, както у нас така и в чужбина, участва в международни проекти, един от които е Балканската танцова платформа, инициира образователни курсове, стимулира младите танцови таланти, отгледа своя публика и много почитатели.

„Мегаструктура“, спектакъл на Сара Балцингер и Исая Уилсън, Люксембург/Франция

Фестивалът „Aerowaves в София“ е инициатива на Дерида денс център, който е многогодишен партньор в Европейската мрежа за съвременен танц Aerowaves. Той представя млади, но забележителни представители на европейската и световна танцова сцена. В програмата на „Aerowaves in Sofia” присъстват три от заглавията в класацията ТОП 20 Aerowaves, три представления селектирани от екипа на Дерида денс център и предствяне на резултатите от четири резиденции от резидентската програма на Дерида и от програмата за подкрепа на български хореографи. Предствленията включани във фестивалната програма са от Германия, Испания, Франция, Люксембург, Холандия, Португалия и Перу. След спектаклите публиката има възможност да участва в разговор с артистите, а за младите танцьори фестивалът предоставя осем професионални уъркшопа.

Фестивал „Aaerowaves In Sofia“ се организира от Фондация Арт Линк / Дерида Денс Център с финансовата подкрепа на Aerowaves – Dance Across Europe, Столична община – Столична програма “Култура”, Министерство на културата на Република България, Kultur lx, Институт Сервантес, Baila Espania и EFFEA – European Festivals Fund for Emerging Artists.

„RE“, спектакъл на Надин Герспахер и Ариас Фернандес, компания „Надин Герспахер“, Германия/Испания

Успях да видя три от фестивалните спектакли и една демонстрация от резидентската програма. Определено камерни, с преобладаващ дуетен характер, те отбелязват погледа на младите танцови артисти към днешния динамично променящ се, следпандемичен свят. Освен търсенето на нови стилистични и езикови похвати, за всички пиеси,  е характерно дълбокото вглеждане във вътрешния свят на човека, като причина за външните му прояви и постъпки. С чувствителността на танцуващи психолози, хореографите портретират състоянието на човешкото съзнание, навлизат в спонтанността на инстинктивната природа, обръщат се към миналото в търсене на бъдещето. Творбите им изглеждат мъдри и смирени пред неумолимистта на битието и същевременно бунтарски утвърждаващи правото на живот чрез танца и неговите неограничени възможности за себеизразяване.

Имах удоволствието да гледам три спектакъла от фестивалната програма.

Спектакълът „RE“, на двама млади танцьори – Надин Герспахер и Ариас Фернандес (компания Надин Герспахер, Германия / Испания)  впечатлява силно с ясната си конструкция, тръгваща от тясно ограничено на сцената пространство и разширяваща се пространствено и смислово до неподозирани измерения.  Независимо, че според авторите спектакълът е провокиран от пандемичните условия и проблеми, работата им далеч надхвърля тази тематика. Сценичното действие се развива устремно и изненадващо се издига над всякакви буквализми и реалистични условности, пренасяйки зрителя в селенията на чистата, беззвучна и безтеленса поезия…. Съвсем пестелив, но силно изобретателен декор и непретенциозни, но функционални костюми, обхващаща действието музикална среда (Жозеф Мария Балдома) и прецизно осветлениe (дизайн на осветление – Зак Макро и Оли Лоренц), създават истински поетичен празник. Свръхтехничните танцьори съчетават леки като полъх на вятър движения с динамичния уличен стил  Krump, за да изградят своя непристорен, индивидуален разказ за търсенето на ново начало. Спектакълът пленява със своята непосредственост, създавайки въздействащи образи и редки усещания за чисто и искрено изкуство. (Асистент хореограф: Омблайн Хювел)

Спектакълът „Мегаструктура“ на Сара Балцингер и Исая Уилсън (Люксембург/Франция), демонстрира крайна чистота в артистичните идея и решения. Спектакълът е лишен от музика и декор – без всякакви „художествени“ орнаменти и сценични подкрепи двамата танцьори подлагат на екстремно изследване нетрдиционните възможности за взаимодействие между две тела. Дуетът им е хладно отстранен от всякаква чувственост и прилича на танц на две постоянно разглобяващи се кукли, които се опиват да се сглобят и съчетаят по някакъв нов, непознат до този момент начин. Силно изобретателен и стриктно спазващ лимитите на собствените си закони, дуетът предлага нов поглед не само към танца, но и към спектакъла изобщо, изненадвайки публиката със своите открития.

Финалният спектакъл и един от акцентите на фестивала се нарича „Кучетата“.  Той е дело на един от водещия испански хореограф Маркос Морау, който създава хореографията в сътрудничество с танцьорите Йон Лопес и Мартсел Родригес. ( Led Silhouette-режисура и Mаркос Морау – хореография., Испания) „ Лай до последн дъх, танцуване до изтощение, живот до припадък“ се казва в текста съпровождащ на места действието – в тези думи е синтезиран смисълът на пиесата. (Текстовете са написани специални от Кармина С. Белда).  Двамата танцьори се явяват опозиция на поетично философския текст, който отразява фрагменти от реалността в ретроспективно-поучителен план. В контраст на словото, танцът е страстен, неимоверно експресивен и орнаментализирано техничен, преминаващ през различни ситуации и състояния, но винаги силно емоционален и изповедно откровен. За цялостната картина на този прецизно изграден спектакъл допринасят музиката на Хуан Kристобал Саaведра, сценографията на Dавид Паскуал и луксозната изработка на костюми „Cobos Vestuario”.

Финалната вечер на фестивала „Aerowaves в София“ събра много приятели, фенове, редовна публика и специалисти, които следят дейността на Дерида денс център през годините, а сега споделиха празника на 20-годишния му юбилей. Пожеланието на всички е Дерида денс център да продължи своя творчески поход във времето напред, запознавайки публиката с различни артисти и аспекти на съвременното танцово изкуство – едно призвание, което изисква дълголетие.

МИЛА ИСКРЕНОВА


Материалът е подготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по Програма „Критика’23