събота, февруари 22, 2025
НОВИНИ

Театралната сцена през 2025. Премиерите през януари и февруари

С началото на 2025 г. българските театри отново ще зарадват публиката с вълнуващи нови постановки. От модерни интерпретации на класически произведения до смели съвременни форми – сцената ще оживее с разнообразни заглавия, вдъхновени от силни истории и впечатляващи актьорски превъплъщения. Януари и февруари ще поставят началото на един обещаващ театрален сезон, изпълнен с изкуство, емоция и незабравими спектакли.

„БИОЛОГИЧЕН ОТПАДЪК“ от Петър Маринков – Театрална работилница „СФУМАТО“

В контейнер за боклук, между гротеската и поезията, между реалността и халюцинацията, една жена говори – с невидими събеседници, със себе си, с нас. Първолетка, наричана Гламавата, е клошарка, но и философ, поетеса, танцьорка. Нейният свят, създаден от режисьора Бюрхан Керим, не просто ни разказва история – той ни хваща за гърлото и ни пита: „Колко струва животът, когато никой не го забелязва?“

Визуалният език на сценографа Ивайло Николов превръща контейнера от фон в жива среда – утроба и гроб, клетка и сцена, място, което побира както мизерията, така и мечтите. В този свят Кети Райкова изгражда Гламавата – персонаж като излязъл от филм на Фелини, ту тъжен клоун, ту пророк на отхвърлените, който се смее, плаче, рецитира стихове и танцува върху ръба на забравата.

„Биологичен отпадък“ е спектакъл за онези, които не виждаме. За света, който изхвърля хората, когато не може да ги използва. За контейнера, който е не само убежище, но и огледало на обществото ни. А когато биологичният отпадък се изправи и поиска отговори… Дали има път извън контейнера, или просто друга сцена?

„ВЪЛШЕБНАТА ФЛЕЙТА“ – Младежки театър „Николай Бинев“

Безсмъртната опера на В. А. Моцарт оживява по нов начин – чрез магията на кукления театър, за да разкаже своята вълнуваща история пред детската публика. Режисьорът Христина Арсенова ни повежда на приказно пътешествие, в което музиката, куклите и театърът се преплитат, за да пресъздадат приключенията на младия принц Тамино.

Воден от любопитството си към света и вярата в непознатото, Тамино попада в тайнствена страна, където среща Царицата на нощта. Тя го моли да спаси дъщеря ѝ от злия магьосник Зарастро. Но дали злото винаги е там, където ни казват? А доброто – толкова очевидно? На прага на Зарастровия дворец, озарен от светлина, Тамино разбира, че истината не се крие в силата, а в избора, който правиш със сърцето си.

Сценографът и майстор на куклите Емелияна Андонова – Тотева създава свят, в който магията е осезаема – царство на светлина и сенки, където героите оживяват в ръцете на актьорите. Музиката на Владимир Джамбазов допълва вълшебството, превръщайки всяка сцена в поетична симфония. „Вълшебната флейта“ е приказка за избора – дали ще позволим омразата да ни води, или ще последваме любовта. Защото силите на доброто винаги побеждават, щом имат за съюзник чистото сърце. Участват: Венцеслав Димитров, Ивелин Николов, Йордан Тинков, Ралица Туджаро, София Трейман, Ярослава Павлова.

„НЕЧОВЕК“ от Стефан Иванов – Народен театър „Иван Вазов“

В свят, разкъсван от крайности, спектакълът „НЕЧОВЕК“ на Народния театър „Иван Вазов“ предлага не просто сцена, а пространство за диалог. Режисьорът Любомир Колаксъзов и драматургът Стефан Иванов изграждат театрална територия, в която фрагменти от българската история, цитати от велики умове и поетични откровения се преплитат в търсене на това, което ни разделя – и което ни свързва.

Сценографията и костюмографията на Елена Цонкова и Деница Николова не просто допълват разказа, а визуално очертават хаоса на нашето време – сцена, на която историческите сенки и съвременните страхове намират общ език.

„НЕЧОВЕК“ е спектакъл, който не дава готови отговори, а задава болезнени въпроси. Как стигнахме дотук? Как да продължим напред – не водени от най-бесните си нагони, а от най-хуманните си мечти? И най-важното – можем ли да си позволим да се видим един друг отвъд яростта и разделението? Театърът винаги е бил място за създаване на мостове – и този спектакъл ни приканва да направим първата стъпка назад – към нас-заедно. С участието на Славена Керезова, Елена Иванова, Мартин Димитров, Елена Дечева, Ангела Канева, Илиян Нонов. 

Тартюф или Лицемерътот Жан-Батист Молиер – Малък Градски театър „Зад канала“

Под режисурата на Лилия Абаджиева, спектакълът предлага съвременен поглед към вечната тема за лицемерието и измамата. Тя се стреми към изграждането на свят, в който витае истинският дух на Молиер преплетен с елементи от Комедия дел арте. Сценографията и костюмите, дело на Васил Абаджиев, пресъздават пищността на Версай, където за първи път е поставена пиесата на Молиер. Още с влизането в залата, публиката е потопена в атмосферата на кралския дворец, подготвяйки я за грандиозното представление.

В ролята на Оргон влиза Александър Кадиев, който умело изобразява заслепението на своя герой от привидната набожност на Тартюф. Леонид Йовчев се превъплъщава в образа на Тартюф, представяйки го като архетип на лицемера, използващ маската на благочестието за лични облаги. Участват: Александър Кадиев, Цветина Петрова, Георги Кацарски, Магдалена Бучкова, Богдан Бухалов, Христо Пъдев, Леонид Йовчев, Христина Караиванова, Владимир Димитров, Александър Карасански, Таня Пашанкова, Калина Георгиева.

„СЛУЧАЯТ ЛОЛА“ от Хосе Варлета – Сатиричен театър „Алеко Константинов“

Лола току-що е убила съпруга си. Начало, което ни кара да очакваме кървава драма. Но историята на Лола, разказана с тънко чувство за хумор и ирония, е нещо много повече – тя е гласът на жените, които са поставени на второ място, които живеят в сянката на семейното ежедневие и чиито мечти остават заключени между четири стени.

В този моноспектакъл, Елена Атанасова изгражда образа на Лола – жена, чиито разочарования и болка преливат в комични и трагикомични ситуации, където смехът е единственият начин да оцелееш. Под режисурата на Николай Младенов, пиесата на Хосе Варлета оживява като бурлеска на семейния живот, но и като болезнен коментар върху темата за подчинението, саможертвата и скритото насилие.

Сценографът Чавдар Гюзелев ни поставя в свят, където домът е не убежище, а капан – опустошено пространство, където единственият изход е въображението. А музиката на Мартин Каров съпровожда историята на Лола с ритъма на една тиха, но несломима съпротива.

„ПРЕДСТАВЛЕНИЕ И НАКАЗАНИЕ“, Иван Станев и Ф. М. Достоевски. – РЦСИ „Топлоцентрала“

Иван Станев – режисьор, поет, философ, провокатор. Наричан „закъснял модернист“, той разрушаваше границите на театралния език и създаваше сцени, които разтърсват, а не утешават. „ПРЕДСТАВЛЕНИЕ И НАКАЗАНИЕ“ е един от неговите най-радикални жестове – спектакъл, който не просто коментира Достоевски, а го разфасова и сглобява наново в смущаваща театрална „реплика“.

Създаден през 1990 г. в сътрудничество с Хебел театър – Берлин, фестивала „Театер дер Велт“ – Есен и „Еуроказ“ – Загреб, този спектакъл предизвиква бурни реакции както в Европа, така и в България. Днес, след загубата на Иван Станев (1959–2023), той се завръща на сцената – не като носталгия, а като акт на съпротива срещу беззъбия конформизъм и фалшивата етика, които приемаме за даденост.

Режисьорът Касиел Ноа Ашер ни повежда в свят, където Вина, Покаяние и Истина са изхвърлени в „душевната кочина“ на модерното общество. Сценографите Антония Пашова – Точка и Давид Илчев изграждат театрално пространство, което гори – както буквално, така и метафорично, а музиката на Емилиан Гацов – Елби съпровожда този хаос с мрачна, но завладяваща енергия. Това не е спектакъл, който търси удобни позиции. Това е театър „без надежда и отчаяние“ – театър, който предизвиква революции от сцената, за да предотврати кървави такива в реалността. Актьорски състав Явор Костов – Йондин, Яна Зайкова, Йоана Димитрова, Спартак Апостолов, Касиел Ноа Ашер.

„ПРАТКАТА“ от Ива Петрони и Боил Банов – Драматичен театър „Адриана Будевска“, Бургас

Пиесата „Пратката“, създадена от Two Seagulls (Ива Петрони и Боил Банов), разглобява парче по парче митологизираната американска мечта, захаросаната идея за материално благополучие, която поколения наред е представяна като върховната цел. Но какво става, когато реалността не съвпада с тази илюзия? Когато се окаже, че не „новият свят“, а „старият“ притежава отговорите?

Под режисурата на Боил Банов, спектакълът превръща едно класическо американско семейство в сцена на комични и абсурдни ситуации, породени от пълното неведение за света извън Америка. Какво се случва, когато те трябва да направят избор, който изисква познание? А когато за първи път чуват за България – и дори се налага да разберат на колко века е?

Сценографията и костюмите на Юлияна Войкова-Найман създават пространство, в което лустрото на „мечтата“ се напуква, разкривайки зад него истини, които е по-лесно да не забелязваме. „Пратката“ е брилянтна сатира, която с хумор и ирония задава въпроси, на които не сме свикнали да отговаряме. Възможно ли е да преследваме нещо, което никога не е съществувало? И ако да, дали не е време да разопаковаме „пратката“ и да видим какво наистина има вътре? Участват: Димитрина Тенева, Зорница Константинова, Невена Цанева, Стоян Памуков, Евгени Будинов, Ивайло Гандев, Христо Мутафчиев.

„2084. REX ИЛИ ПОСЛЕДНИЯТ ЦАР НА СВЕТА“ от Кирил Фокин – Драматичен театър – Пловдив

В свят без държави, без медии, без глад… човекът най-после е постигнал всеобщо щастие. Или поне така изглежда. „2084. REX“, ироничната антиутопия на Кирил Фокин, ни пренася в едно възможно бъдеще – свят, управляван от Ливейн Каплан, 130-годишния, перфектно съхранен Цар на царете. Той е спасител и диктатор, гарант на реда, но и пленник на собствената си власт. А какво се случва, когато безсмъртието се превърне в затвор? Когато андроидът Сам, неговият верен слуга, се превърне в най-голямата му заплаха, защото… отказва да му позволи да умре?

Под режисурата на Деян Пройковски, спектакълът жонглира със сънища и реалност, с ирония и философия, с блясъка на утопията и сенките на нейната цена. Сценографията на Валентин Светозарев и мултимедийните визуализации на Сергей Светозарев изграждат свят, в който бъдещето е тук – стерилно, контролирано, ужасяващо красиво. Композиторът Горан Трайкоски добавя пулсиращ ритъм към този спектакъл, в който машините се учат да мислят, а хората… да оцеляват.

„2084. REX“ е дързък и зрелищен спектакъл за бъдещето, който ще остави следа в настоящето. Ще останем ли хора в свят, който ни предлага „перфектно“ щастие? Актьорски състав: Малин Кръстев, Борис Кръстев, Алексей Кожухаров, Елена Кабасакалова, Катрин Гачева, Паола Маравиля, Радина Думанян, Мариана Йотова, Троян Гогов, Ивана Крумова, Василена Кючукова, Никола Боев, Златко Шарков, Мария Колева, Венцислав Петров, Николай Колев, Филип Василевски.

„ХАМЛЕТ“ от Уилям Шекспир – Театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ“

„Как историята за Хамлет е възможна? Нашият отговор е, че тя е възможна като приказка – ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ…Режисьор, Стоян Радев.

Затова ние нито се обвързваме с периода, в който се появява пиесата, нито търсим конкретните исторически параметри на описаните събития, нито разполагаме действието в съвремието ни. Мислим, че в случая същината се разкрива, ако на въпроса „кога“ отговорим с „някога“, като това приказно някога означава винаги. Този подход ни позволява да преживеем една истина, която надхвърля ограниченията на определени контексти и съобразените с тях интерпретации.“

 Режисьор – Стоян Радев.

„ХАМЛЕТ“ е една от най-известните пиеси в света. Навярно мнозина от вас са чували кървавата ѝ история за младия принц, срещнал призрак, „полудял“, задал вселенския въпрос „Да бъдеш или да не бъдеш?“, чийто отговор се търси до днес. Убил и бил убит, заедно с всички участници в неговото нежелание да разбере защо съдбата е избрала да се случи всичко. И ето ни днес – отново изправени пред гениалния текст, се потапяме в спиращия дъха свят на Шекспировия език и с най-искрени чувства се опитваме да ви разкрием отговора на Хамлетовия въпрос.

И така… макар нашата история да е към своя край, тази на нашия поет не е. Защото неговият паметник е вечен – не изсечен в камък, а изтъкан от стихове, и ще бъде помнен… докато думите се раждат от дъха, а дъхът от живота! Участват: Иван Радоев, Ясен Атанасов, Веселин Ранков, Владимир Матеев, Васил Дуев-Тайг, Владислав Виолинов, Веселин Анчев, Симеон Дамянов, Марио Василев, Тигран Торосян, Анастасия Ингилизова, Гергана Данданова, Александър Дойнов, Стойко Пеев, Калин Иванов, Гергана Плетньова, Ели Колева, Атанас Атанасов.

„ТРАМВАЙ „ЖЕЛАНИЕ“ от Тенеси Уилямс – Младежки театър „Николай Бинев“

Любов, самота, илюзии – пътуване към пропастта, от която няма връщане. „Трамвай „Желание“ на Тенеси Уилямс е една от най-знаковите пиеси на XX век – драма, която разтърсва със сурова емоционалност и безпощадна искреност. В центъра на тази история стои Бланш Дюбоа (Веселина Конакчийска) – жена, която отчаяно бяга от миналото си, търсейки подслон при сестра си Стела (Ния Кръстева) и нейния съпруг Стенли Ковалски (Владимир Карамазов) в Ню Орлиънс.

Но миналото винаги застига онези, които искат да го загърбят. Бланш се сблъсква с жестоката реалност, а Стенли – груб, първичен и безмилостен – разрушава последните ѝ илюзии. Във вихъра на изтощителна психологическа война, страстта и насилието се преплитат, а границата между истина и лъжа, разум и лудост, спасение и унищожение изтънява до невъзможност.

Под режисурата на Антон Угринов, спектакълът изследва човешката уязвимост и дълбоката самота, която ни тласка към самозаблуда. Сценографията и костюмите на Ванина Цандева рисуват потискаща, но чувствена атмосфера, в която Ню Орлиънс пулсира с напрежение, а музиката на Калин Николов превръща всеки момент в болезнено красив сблъсък. „Трамвай „Желание“ не е просто пиеса – това е огледало, в което виждаме собствените си страхове, копнежи и крушения. Един спектакъл за разбитите мечти, за безмилостния свят и за последната надежда, която угасва със звука на отдалечаващия се трамвай. Участват: Владимир Карамазов, Веселина Конакчийска, Божидар Йорданов, Зорница Маринкова, Ивана Керанова, Йордан Върбанов, Кирил Недков, Кънчо Кънев, Ния Кръстева, Мая Бабурска, Моника Иванова.

„БУРАТИНО“ от Алексей Толстой, драматизация и режисура Славчо Маленов – Младежки театър „Николай Бинев“

Имало едно време един стар майстор, който правел кукли. Правел той куклите, учел ги да танцуват и да пеят…“ – така започва историята си Татко Карло пред малкия Буратино. Освен да пеят, да танцуват и да покажат акробатични номера – нашите герои ще проявят смелост, борбеност и честност. Техните премеждия ще завършат с едно очарователно откритие и с много оптимизъм и възторг. Участват: Александър Йорданов, Анна-Валерия Гостанян, Димитър Иванов – Мич.

„ШВЕЙЦАРИЯ“ от  Джоана Мъри-Смит – Театър 199 „Валентин Стойчев“

Когато реалността започне да прилича на криминален роман, изходът е непредсказуем. „Швейцария“ ни отвежда в дома на Патриша Хайсмит – ексцентричната, гениална и безкомпромисна авторка на „Талантливият мистър Рипли“ и „Непознати във влака“. Тя е кралицата на психологическия съспенс, но този път няма да я открием сред страниците на нейните романи, а в собствения ѝ свят – изолиран, рязък, смразяващ. Хайсмит (Станка Калчева) е отшелник, отказала се от писането. Но когато в дома ѝ в Швейцария пристига енигматичен млад редактор (Боян Арсов) с мисия да я убеди да напише още една книга за Том Рипли, напрежението започва да расте. Дали това е просто среща между писател и издател? Или нещо много по-зловещо се крие под повърхността?

Режисьорът Владимир Люцканов създава спектакъл, в който границите между фикция и реалност се размиват, а всеки диалог е психологическа игра, в която залозите са смъртоносни. Сценографията на Венелин Шурелов изгражда пространство, което също е герой – студено, изолирано, пропито с усещане за неизбежност. Музиката на Емилиян Гацов – Елби допълва това нарастващо напрежение, в което тайните са оръжие, а думите – куршуми. Пиесата се представя за първи път на българска сцена.

„СЪЗВЕЗДИЯ“ от Ник Пейн – РЦСИ „Топлоцентрала“

Ами ако можехме да видим всички възможни варианти на една връзка? „Съзвездия“ не е просто любовна история – това е експеримент с времето, пространството и съдбата. Какво, ако едно „здравей“ може да доведе до хиляди различни пътища? А какво, ако всичко зависи не от съдбата, а от един-единствен избор?

Под режисурата на Възкресия Вихърова, спектакълът изследва човешките взаимоотношения през призмата на квантовата физика, където всеки момент може да бъде разказан по безброй начини, всяка сцена може да бъде играна по друг начин, всеки избор поражда нова реалност. „Съзвездия“ е хипнотизиращо театрално преживяване, което прелива от емоции, научни теории и философски въпроси. Къде завършва свободната воля и къде започва предопределеното? И възможно ли е истинската любов да надскочи границите на времето и пространството?

Спектакъл на Театър-Студио Персона, създаден с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Нов български университет и STREAMER.BG. Участват: Цветомир Лазаров и Антоанета Петрова.

„ТАТУЛ/МАРИОЛА“ – I AM STUDIO

Независим театър „Юлий“ представя „ТАТУЛ/МАРИОЛА“ – драматична и емоционална история за любовта, саможертвата и изборите, които разкъсват душата.

Под режисурата на Велислава Арнаудова, спектакълът ни повежда в свят, в който границите между добро и зло се размиват, а чувствата се противопоставят на морала, законите и обществените норми. Как се живее с болката от загубата? Какво се случва, когато любовта изисква жертва? И дали физическата смърт не е понякога по-лек изход от живата смърт? „ТАТУЛ/МАРИОЛА“ е история за майчинството, за отдадеността, за ценностите, които ни изграждат и същевременно разрушават. Това е пиеса за скритите истини, за тайните, които носим, и за въпросите, които никога не получават еднозначен отговор. Участват: Даниела Арнаудова, Инес Димитрова, Михаела Иванова, Александра Негованска, Симона Благоева, Даниел Даббас.

„В ОБЛАСТТА НА СЪРЦЕТО“ по текстове на Яна Борисова – Театро „Отсам канала“

„В областта на сърцето“ е съвременна романтична комедия – моноспектакъл на актрисата Силвия Петкова. Историята ни води през една вечер на младата, красива и артистична Мона, която се колебае да отиде или не на рождения ден на мъжа, който е разбил сърцето ѝ. Мона има свой блог с множество последователи, към които се обръща за съвет и на които по време на цялата вечер разказва за живота, за връзката си и за десетките неудобства, притеснения и излагания, които съпътстват ежедневието на всеки чувствителен човек. Тя разглежда любовта от всичките ѝ страни – романтичната, жестоката, срамната, неудобната, нежната – но най-вече говори за разликите между мъжката и женската гледна точка към този огромен емоционален океан. Макар действието да се развива в къщата на Мона, героинята успява да ни изведе от нея и да ни разкаже за безкрайния и невероятен свят, за който всички жени знаят, но никога не споделят пред мъжете. Домът на героинята се превръща ту в изповедалня, ту в бар, ту в дансинг или в най-съкровената зона в областта на сърцето.

„НИРВАНА“ от Константин Илиев – Музикално-драматичен театър „Константин Кисимов“, Велико Търново

Любовта – спасение или проклятие? Среща или раздяла? Смисъл или бездна? „Нирвана“ е театрална изповед, в която границите между любов и разрушение, между живота и смъртта се размиват. В този интимен, но вселенски диалог, Мъжът и Жената – неназовани, но натоварени с историческа и емоционална тежест, воюват и копнеят, събират се и се отблъскват. Те търсят истината, но вместо нея намират болезнената неизбежност на човешкото съществуване.

Под режисурата на Надя Панчева, спектакълът ни потапя в нощ, която никога не свършва – изпълнена с въпроси, с напрежение, със страст и страх. Сценографията и костюмите на Илина Грозева изграждат пространство на дуализъм, където светлината и мракът, духът и материята се борят за надмощие. Велина Колева и Владимир Солаков вдъхват живот на двама души, разкъсвани между любовта и самотата, между желанието за сливане и ужаса от загубата на себе си.

Екипът на СЦЕНАрт ви желае приятно гледане!

АНИТА АНГЕЛОВА


Материалът е подготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по Програма „Критика’2024