Какво се случи на „МАЛЪК СЕЗОН“ 2024.
Очаквания и изненади
Какво е „Малък сезон“? Единственият фестивал за младите творци – допустима възраст 35 години. Уникална възможност да представиш пред публика своя спектакъл, сценична идея, пърформънс… – на професионална сцена, обгрижен от сценичен екип. И евенталния шанс за влезеш в репертоара на Театрална работилница „Сфумато“. А достъпът на публиката е свободен.
Всичко това прави „Малък сезон“ привлекателно място за творци в областта на театъра, съвременния танц, пърформънса и музиката. За повоче от 25 години съществуване фестивалът на Театрална работилница „Сфумато“ утвърди свое лице, привлече участници не само от страната и най-разнообразна публика с интерес към изкуството на младите.
Ицко Финци откри „Малък сезон“ 2024, фотограф Даниел Димитров (БТА)
Тази година „Малък сезон“ все по-уверено възстановява обема и участията от годините преди пандемията. За 10-те дни от 28 юни до 7 юли тази година се състояха повече от 40 събития с повече от 350 участника. Сцените на театъра, пространството вътре и наоколо кипяха от творческата енергия на репетиции, спектакли, ателиета, дискусии и още толкова неформални срещи и разговори. Студентите от класа на Млагарита Младенова и Иван Добчев показаха музикалния си талант, развиван с помощта на преподавателя им Асен Аврамов с рап-вечер в парка пред театъра. Артистични вълнения, суматоха по коридорите на театъра, случайни реплики или звуци от спектакли, смехове и викове създаваха атмосферата на „Малък сезон“ 2024.
Преобладаваха, разбира се, театралните акции – представления, пърформънси, фрагменти и поетични акции, но също и съвременен танц, концерт спектакъл. Освен това „Малък сезон 2024 възвърна и международните си участия. Гости-участници на фестивала бяха трупи от Швеция, Португалия, Франция и Германия. „Психоза 4.48“ беше спектакълът на Шведската трупа Teater Fatal, която показа съвременен прочит на пиесата на Сара Кейн. Teatro Nacional Sao Paolo от Порто, Португалия представи танцовия спектакъл „Краят“, изненадваща театрална интерпретация на случващото се след края на едно пътуващо представление. Богато емоционално преживяване предложи и джаз концерта Foret на френската джаз група, който далеч надхвърли рамката на концерт с визуалния спектакъл, който съпровождаше виртуозните изпълнения на талантливите музиканти. Не останахме безразлични и към екологичната тема, която беше визуализирана от сценичния пърформънс Carousel на Берлинския екип.
Театралните, танцовите, поетичните спектакли и пърформънси на българските трупи преобладаваха в програмата. Можеше да се видят работите на студенти, дипломанти и творци в началото на кариерата си от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, Нов български университет, Театрален колеж „Любен Гройс“, млади поети, сценографи, танцьори и поети. Те представиха богат избор от автори, от класическа до съвременни драматургия, межу които се повтаряха автори като А.П. Чехов, Харолд Пинтър и Иван Вирипаев. Темата „Изчезващия човек“ , която беше център на „Малък сезон“ 2024 фокусира и присъствието на определени идеи и автори в търсене на съвременнта й интерпретация, прочит и тълкуване през погледа на най-новото поколение творци в театъра, танца, музиката и сцнографията.
Специален интерес заслужаваха ателиетата, протекли по време на целия „Малък сезон“ и привлекли много любопитни и амбициозни млади артисти. Не всички успяха да се включат, поради ограничения брой на участниците, но пък всички бяхме зрители на финалните покази, които представиха резултата от работата в творческите ателиета. Актьорското ателие „Театърът – в този свят, но не от този свят“ с водещ Борис Кръстев разработи вариации по текстове на Чехов. „Напуснато време“ беше движенческата лаборатория с Цвета Дойчева, която демонстрира уменията на тялото да изрази емоция и мисъл. Най-голям интерес предизвика ателието „Как се прави филм“ с водещ кинорежисьорът Милко Лазаров. Развиването на част от пиесата на Тенеси Уилямс „Трамвай „Желание“ в киноверсия беше истинско предизвикателство за театралните режисьори и актьори. Прожекциите на кратките филмови откъси на четиримата режисьори, работили с актьорите изненадаха с различния си поглед и филмов език и кинотехники. Успехът на трите ателието още веднъж показа колко ценна е лабораторната работа за добиване на нов опит и умения. Не случайно бяха включени три различни подхода в твроческото и артистично развитие на младите артисти. Интересът към тях и успешната работа само потвърдиха необходимостта от развитието им в бъдешите издания на „Малък сезон“.
В програмата бяха включени и кинопрожекции, в памет незабравими български творци като Людмил Тодоров, Иван Черкелов и Димитър Воев.
Да не забравяме, че „Малък сезон“ освен пространство за творчество е и място за дискусии и разговори на тема културата, театъра и изкуството въобще в съвременния свят. В тази връзка бяха проведени дискусии с творци от междунродната сцена. Гости тази година бяха Габор Томба, режисьор и председател на „Съюза на театрите в Европа“, който разказа за дейността на съюза и за последните инициативи и проекти, свързни с идеята за обдинение на театрите, обмен на идеи и бъдещи инициативи, в които ТР „Сфумато“ участва активно, и със Симон Нортън, актьор и председател на „Съюза на артистите на Швеция“, който сподели интересни факти от дейността на Шведския театрален съюз, развитието на театралната система в Швеция и мястото на творците. Другата интересна среща-разговор беше с известния български актьор Ицхак Финци, който сподели собствения си актьорски опит и развитието на отношението му към актьорската професия през годините.
Фестивалът е и място за представяне на нови книги. Тази година беше представена, макар и неформално, на чаша вино книгата „Разговори с Маргарита Младенова“ от Стефан Иванов. Това е може би най-интимната среща с човека и режисьора Маргарита Младенова, отрехнала врата към личните си преживявания по пътя на театралната голгота. Опашката за автографи се виеше с часове от сцената на театъра.
Един от най-вълтуващите моменти след края на „Малък сезон“ е обявяването на избора на комисията. Кой ще бъде включен в репертоара на театъра за новия сезон? Трепетно очакване, предположения, слухове и какво ли още не до обявата на театъра.
Първата изненада – цели шест представления ще бъдат репетирани и подготвени за премиери в репертоара на ТР „Сфумато“. Мисля, че отдавна не се е случвало такъв брой съития да бъдат официализирани от театъра. „Митове за крал Макбет“ беше по-скоро спектакъл-ателие, проведено по време на фестивала с режисьор Дарий Чавдаров. 16 актьори са участници, които сменят ролите си и представят вариант по пиесата на Шекспир. Интересна интерпретация и мощна актьорска енергия завладява от сцената. Студентът по режисура трети курс Михаил Цанков е вторият избраник с „Пейзаж“ от малките пиеси на Харолд Пинтър, предназначен за Underground сцената на театъра. „Mahamaya Electronic Devices“ от Иван Вирипаев с режисьор Люба Тодорова влиза на Камерна сцена от новия сезон. Това е последната пиеса на Иван Вирипаев, който трайно се задържа на българската театрална сцена и ни отправя въпроси за нас и за света, в който живеем, като оставя да търсим сами отговорите. Ще присъства и променаден пърформънс „Внимание, паднал ангел“ по идея на Любомир Колаксъзов, който ще посреща публиката преди спектакъл. Интригуващо, естетическо танцово изследване ще видим в „Чертеж на съня“, спектакъл, които се занимава с раздвоения индивид между несъзнавано и мислещо същество по идеи на Юнг. Хореограф на спектакъла е Симона Тодорова. Шестият избор беше спечелен от „За явленията и съществуванията“ по случаи от Даниил Хармс на режисьора Ростислав Георгиев. Спектакълът е театрална игра с черния хумор и парадоксите в абсурдните разкази на руския авангардист. Една доста богата жанрова и стилистична картина се очертава в избора на „Сфумато“ за новия сезон.
Не го пропускайте! И на добър час на артистите!
ИНА БОЖИДАРОВА
Материалът е подготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по Програма „Критика’23